Iaurt de casa

Iaurtul de casa nici nu se poate compara cu cel cumpara, mai ales daca ai si lapte proaspat de vaca de la tara! Imi place la nebunie branza dulce de vaca, urda, telemeau fie ea de vaca sau de oi, branza de capra facuta de matusa mea, iaurtul de casa, laptele acru(chisleag /kysljak), kefirul, cascavalul afumat ... . Soacra mea pregateste de cu seara un iaurt atat de bun, incat uneori nici nu mai asteptam pana dimineata "sa se prinda"  ca-l mancam pe ascuns. Dimineata nu recunostea nimeni nimic, doar zambetul de pe buze ma mai trada uneori pe mine...si de aceea mai mereu imi punea la pachet o cratita plina cu iaurt...si recunosc ca erau zile la rand cand doar asta mancam.... Astazi nu mai iau la pachet oale cu iaurt ci doar multi litri de lapte, caci am invat si eu sa-l pregatesc.
Iaurtul il pregatesc cu lapte de care o fi, bineinteles cu lapte de casa e mai bun si mai sanatos dar merge si cu lapte pasteurizat de la magazin. Astazi am primit 2 litri de lapte de la sat si am pregatit dintr-un litru un iaurt cremos si cu restul am facut o budinca de oua...

Ingrediente:
1l lapte
1 lingura mare de iaurt
*** pentru fiecare litru de lapte o lingura de iaurt
necesar
un vas pentru fiert laptele
borcan de sticla de 1 litru

Mod de preparare:

Se toarna laptele intr-un vas care nu afuma(nu se prinde laptele de fund)  si se pune la fiert pe foc mic pentru 30 de minute**( cat laptele sa fie bine fiert!). 
Se ia de pe foc si se lasa sa se raceasca pana ajunge la o temperatura de la 40 de grade Celsius - sa fie cald - (eu verific temperatura cu degetul, si daca nu ma arde e numa' bun). In laptele cald se adauga "cuibul"(lingura de iaurt) si se mesteca bine.
Se torna amestecul in borcan. Borcanul se aseaza intr-un loc din bucatarie lipsit de curenti de aer si se inveleste bine bine cu stergare si nu se misca de la loc pentru 8-10 ore cat sa se prinda( fermenteze bine).
Iese un iaurt nemaipomenit, pe care eu il tin la rece, in frigider, si mai mereu il consum cu germeni de grau, tarate sau fulgi neindulciti de porumb cu scortisoara.
Astazi tehnologia vine in ajutorul nostru si se gasesc aparate dedicate pregatiri iaurtului acasa, nu am ezitat si am achizionat si eu unul ( il in folosesc conform indicatiilor producatorului). Aparatul este asemanator unui "incubator", dotat cu 7 borcanele , imi este de mare ajutor in cel mai important proces, cel de fermentare, intrucat permite mentinerea unei temperaturi constante. Incheiat procesul de fermentare inchid borcanelele cu capacele si le pun la rece in frigider, unde le pot pastra si 6 zile....



Nu ezit sa-mi pregatesc si iaurt cu fructe, folosind marmelada de caise a bunicii sau dulceata mea de capsuni, care merge de minune la micul dejun cu o lingura de germeni de grau.
Astept cu nerabdare sa se coaca capsunile sa-mi fac dulceata...


Actualizare(10.02.2012):
** pentru ca iaurtul sa fie bun, laptele trebuie fiert bine. --- cu cat cantitatea de lapte e mai mare, cu atat timpul de fierbere creste.
Un iaurt bun iese intotdeauna cu un lapte de casa, de ce? laptele de vaca e natural, fara adaosuri si nu e tras! ... iaurtul obtinut din laptele de la tara, e cremos si ferm si plin de savoare .... nu se poate compara cu cel facut din lapte uht, pasteurizat din comert.


Bunatate de iaurt facut in casa servit alaturi de felii de mamaliga rumenite pe plita sobei:



pe hutula la iaurtul de casa i se spune huslincă.

4 comentarii:

  1. voiam sa te intreb daca fierberea dureaza 30 min..pentru ca dupa 30 min la cel mai mic foc ..temperatura nu va fi de 40 grade.va fi mult mai mare /
    poate am inteles eu gresit ..sper sa imi iasa iaurtul sa nu stric 1 l lapte .../
    o zi buna.

    RăspundețiȘtergere
  2. Ce fel de iaurt folosești ptr. cuibul pe care îl pui în laptele cald ????

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. eu folosesc iaurt gras. am luat diverse marci: zuzu, milli, muller si mai ceva iaurt grecesc.
      important ca iaurtul ales pentru cuib sa-ti placa tie.
      daca am iaurt vechi facut in casa folosesc din el pentru noua portie de iaurt.
      soacra mea foloseste iaurt simplu de la sim (cam ce gasea ea la magazinul din sat) si tot a obtinut un iaurt demential ... bun bun dar ea si foloseste lapte proaspat muls, netras.

      daca mai ai intrebari te astept :)

      Ștergere
  3. de ce sa fierbi laptele? se distruge calciul din el. dupa aceea ca sa fie asimilat organismul cedeaza calciu pentru a-l digera. ce rost are sa-l mai bei. baga frica in voi astia cu economia lor ca sa cumpere lumea de la ei si sa nu ia de la tarani de la piata. eu ii cunosc pe cativa si cand ma duc la piata iau de la ei. n-are nimic. am crescut cu lapte inca cald muls de bunici de la vaca si n-am avut niciodata nomic. se prinde laptele pur si simplu intr-o noapte daca-l lasi la temperatura camerei sau undeva langa calorifer, iarna.

    RăspundețiȘtergere